babybrotherinthebigworld.blogg.se

Meaningful values ​​and considerations Texts that become beautiful and emotional. Travel and experiences that are exciting and adventurous. People who mean something and to be loved.

Pacific Islands!

Publicerad 2016-11-14 02:46:35 i Allmänt,

Hola!
Jag befinner mig i den underbara kontinten Sydamerika och är här allt underbart.
Men innan det så hann jag med ett besök till två öar i Söderhavet, Tonga och Fiji. Tänkte att jag skulle få med dom här i bloggen innan jag börjar skriva om allt som händer här i Sydamerika .
Att det dröjt så länge med ett inlägg beror lite på att wi-fi inte är så lättillgängligt på dessa öar och vill man ha det måste man betala en del.
 
Tonga
Mitt första stopp blev Tonga, väldigt enkelt att flyga till från Auckland och det går att hitta billiga biljetter man kollar runt noga. Flygningen tog drygt 4 timmar.
Jag landande på den lilla flygplatsen i landets huvudstad Nuku'alfoa som ligger på den största av Tongas fyra öarna, Tongatapu.
Tongas andra öar heter Eua, Haipai och Vavau. Det tar en stund att åka till alla öar så det är bra att ha en plan innan man åker hit så man vet exakt vad man vill göra.
Jag hade hört innan att valsimning är en av de upplevelser man MÅSTE göra på Tonga då det är extremt gott om dom i dessa vatten. Jag blev också tipsad att på den minsta ön, Eua, är det lättast att se dom och det är också billigast så därför bestämde jag mig för att bege mig dit.
Färjan tid 2,5 timme. 
Valarna var ganska blyga till en början och simmade iväg varje gång vi slängde oss i vattnet, men efter ett tag blev dom mer nyfikna på vilka vi var och kom närmare och närmare. Det är väldigt fascinerande djur och extremt stora. Det blev lite dykning också där vi utforskade grottor.
Senare så besökte jag även Tongas norraste ö och tydligen den vackraste av de fyra öarna. Resan dit tog 9 timmar med snabbfärjan, men tillbaka tog det 24 timmar med den lokala färjan då jag missade snabbfärjan. På Vavau blev det en hel del strandbesök och solbad, tyvärr så förstördes det mesta av min vistelse här av extremt regnfall så hela gripen dit känns lite bortkastad efter det tagit så lång tid att ta sig dit.
På Tonga står tiden stil kan man säga och ingen stressar upp sig. Färjan och bussarna går inte hela tiden och kan ändras i tiderna så gäller man kollat upp det iförväg.
Men annars är Tonga ett ställe för att bara koppla av och bara må, ta mer en bra bok då den kommer komma bra till hands. Folket på Tonga är välidgt vänliga och tvekar inte på att hjälpa till eller att ge dig skjuts någonstans.
 
 
Fiji
Efter min vistelse så stod nästa söderhavsö på tur och den mest kända av dom, Fiji. Klimatet och människorna är ungefär likadant som på Tonga, förutom att det mer turister här och massor med resorter. Här är allt mer organiserat och färjorna följer schemat hela tiden. Fiji består av fler men jag vet inte exakt hur många, så vad man vill göra beror lite på hur mycket pengar man vill spendera. 
Det vanligaste är att ta sig ut till ögruppen "Yasawa" och göra såkallad öhoppning där man stannar högst två dar på varje liten ö.
En stor färja kör varje dag från Nadi tidigt på morgonen hela vägen till den norraste ön och sen tillbaka med folk. Och så väljer man lite själv vart man vill hoppa av. Vid varje ö så kommer mindre båtar ut från öns resort och plockar upp folk eller släpper av folk. Ganska smidigt system måste jag säga och dom följer schemat.
Jag hängde i Nadi några dar och sen tog mig ut till ön "Mantaray Island". Här är det normalt sett vanligt att se stora mantor när det är säsong men just under min tid så var det inte säsong. Lyckligtvis så kunde jag ändå få se några mantor eftersom några fanns kvar i området. Förövrigt så blev det en hel del dykning här då Fiji bjuder på ett fantastiskt undervattensliv. Man får se saker varje dag som hajar, sköldpaddor, mantor, bläckfisk, stora coralrev och vattnet är kristallklart. Det bästa stället jag dykt på såhär länge.
Jag har efter mina dykningar här förstått mer och mer att jag verkligen gillar det hör med dykning. Det är en sådan frihet och allt under vattnet är så vackert.
Fiji överhuvudtaget är jättevackert men det är väldigt dyrt så man måste vara beredd på att det kommer kosta.
 
 
 
Det va de det och nu är Ocieanien ett avslutat kapitel på denna resa och nytt äventyr i Sydameirka har börjat.
Fortsättning följer........
 
ENGLISH

Hola!
I find myself in the wonderful  South America and are here everything wonderfully.
But before that, so I had time with a visit two islands in the South Pacific, Tonga and Fiji. Just thought I'd get with them here in the blog before I start to write about everything that happens here in South America.
That it's taken so long with a post depends on that wi-fi is not as readily available on these islands and do you want it you have to pay a portion.

TONGA

Tonga, my first stop was very easy to fly from Auckland and it is possible to find cheap tickets to check around carefully. The flight took just over 4 hours.
I landed at the small airport in the nation's capital "Nuku' alfoa" which is located on the largest of the four islands of Tonga, Tongatapu.
Tonga islands called Eua, Haipai and Vavau. It takes a while to travel to all islands so it is good to have a plan before you travel here so you know exactly what you want to do.
I had heard before that whale swimming is one of the experiences one has to do in Tonga where there is extremely good on the judgment in these waters. I was also tipped off that on the smallest island, Eua, is the easiest to see, and it is also the cheapest so I decided to go there.
Ferry time 2.5 hours.
The whales were quite shy at first and swam away every time we threw ourselves into the water, but after a while they became more curious about who we were and came closer and closer. It's very fascinating animals and extremely large. I did diving too where we explored caves.
Later, I also visited Northern Tonga Island, "Vavau"  and apparently the most beautiful of the four islands. The journey there took 9 hours by fast ferry, but back it took 24 hours with the local ferry then I missed the quick ferry. On Vavau, it became a lot of beach and sunbathing area, unfortunately destroyed most of my stay here by the extremely rainy so the trip there feels a little wasted after it's taken so long to get there.
In Tonga says the time style might say and no stress. The ferry and buses do not go all the time and can be changed in the times as far as we checked it out in advance.
But otherwise, Tonga a place to just relax and just feel, take more of a good book as it will be good to hand. The people of Tonga is välidgt friendly and does not hesitate to help or to give you a ride somewhere.

FIJI

After Tonga is was time for next tropical island on the tour and the most famous of them, Fiji. The climate and the people are about the same as in Tonga, except that the more tourists here and lots of resorts. Here everything is more organized and the ferries follow the schedule all the time. Fiji consists of more but I do not know exactly how many, so what you want to do depends on how much money you want to spend. 

The most common is to get out to the island group "Yasawa" and make the so-calledisland Jumping where you stay for less than two days on each island, a big ferry runs daily from Nadi early morning all the way to the most northern island and then back to people. And you choose a little bit yourself where you want to jump out of. From each island so will small boats come out of the island's resort and pick up people or inside of people. Pretty convenient system, I have to say, and they follow the schedule.
I stayed out in Nadi a few days and then I sent out to the island "Mantaray Island". Here it is usually common to see large mantas in season but just in my time, it was not the season. Fortunately, I could still see some mantas because some were left in the area. Moreover, there was a lot of diving here then Fiji offers a fantastic underwater life. You get to see things every day that sharks, turtles, manta rays, squid, large coral reefs and the water is crystal clear. The best place I turned on like this for a long time.
I have after my dives here understand more and more that I really like it belongs with diving. It is such a freedom and everything in the water is so beautiful.
Fiji is beautiful but it's very expensive so you have to be prepared that it will cost.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela