babybrotherinthebigworld.blogg.se

Meaningful values ​​and considerations Texts that become beautiful and emotional. Travel and experiences that are exciting and adventurous. People who mean something and to be loved.

PERU part 1

Publicerad 2016-12-09 23:15:37 i Allmänt,

Hej på er!
Befinner mig i ett drömland och nummer två på min lista över länder jag måste se innan jag dör, Peru. Mycket pga av den häftiga naturen.
Det känns så härligt att ha tagit sig över hit.
Peru är ett stort land med mycket olika delar, precis som Colombia. Skillnaden är att i Peru åker man mycket för vandring och berg. Den kända inkastaden "Machu Picchu" finns bevarad i södra Peru och är något man bara måste se.

Hello to you!
Am in a dreamland, and number two on my list of countries I must see before I die, Peru. Much becauseso the violent nature.
It feels so great to be here.
Peru is a big country with very different parts, just like Colombia. The difference is that in Peru goes to a lot of hiking and mountain. The famous Citadel "Machu Picchu" is preserved in southern Peru and is something you just have to see.

 
Jag åkte som vanligt, buss ner mot Peru via Ecuador. Riktigt smidigt måste jag säga men det blev några byten med buss. Jag stannade även till några dar i Quito som är huvudstad i Ecuador. Fin stad och mycket se men jag kände att jag kom från Colombia och det var ganska lika på något sätt.
Jag mådde inte så bra i Quito heller, då stan ligger på över 3000m höjd och det var lätt att bli sjuk eftersom jag inte var så van.
 
I norra Peru stannade jag först till en liten stad, Mancora, som låg precis vid kusten. Här finns det en stor strand och tillgång ett stort hav. Många hänger här för att kunna surfa. Det är en stor party stad också.
Stranden var inte den bästa och det var inte så skönt i vattnet då vågorna hela tiden förde med sig sand vilket blev mest irriterande än skönt till slut.
 
Jag fortsatte ner med nattbuss på tjugo timmar mot Perus huvudstad, Lima. Bussen var väldigt bekväm med stolar som man kunde fälla ner så mycket att man faktiskt kunde ligga ner. Sen serverades det mat och man fick kudde plus filt. "Exclusiva" var namnet på bussen. Lima är en väldigt stökigt stad och kaotisk. Mycket trafik och ingen ordning alls där alla tutar på varandra.
Jag hade inte hört så mycket bra saker om Lima så min plan var hela tiden att lämna så fort som möjligt men jag stannade minst en dag så jag kunde utforska den lite. På bussen stötte jag ihop med en dansk kille som bodde i Lima sen tre månader tillbaka. Han erbjöd mig att sova en natt i hans lägenhet vilket var perfekt för då behövde inte jag betala för ett hostel. Han visade mig runt i stan några timmar och vi åt "Ceviche", som är nationalmat. Den består av rå vit fisk som är marinerad i citron och lime, och sen så blandar man upp det med rödlök. Till detta så serveras  det sötpotatis chips och friterade krispiga frön.
Dagen efter hade jag bestämt för att faktiskt ta ett flyg ner till stan Arequipa, då jag var så trött på buss men dessutom väldigt gärna ville möta upp min Albin som jag jobba och hängde med på fabriken i Blenheim NZ.
Jag åkte med "Peruvian Airlines", det kostade ju lite mer än en bussbiljett men jag lyckades hitta en billig biljett. Att flyga i Sydamerika är generellt ofta väldigt dyrt..
 
Det var ett kärt återseende mellan mig och Albin. Vi hade bestämt sedan tidigare att vi skulle resa ihop i Peru och sen även Bolivia, det skulle vi göra tillsammans i drygt två månader innan Albin ska fortsätta norrut och jag söderut. Första kvällen ihop blev det mycket prat och öl, om vad vi har haft för oss efter vi lämnat varandra på NZ.
Vi är rätt lika som människor och har samma typ av humor så det kommer bli kanon att resa ihop med honom, plus sen är jag rätt glad att jag är med någon senare i Bolivia då det känns att det kan hända vad som helst i det landet.
 
Vi möttes alltså upp i stan Arequipa som är den sista stora stan söderut i Peru. Stan är omgiven av ett massivt bergsparti och en stor vulkan. Det är här man får en uppfattning om hur vacker bergskedjan "Anderna" är och ser ut. Den centrala delen av stan är väldigt vacker med mycket stengator och en historisk stil. Den stora kyrkan i mitten och precis intill det stora torget gör det hela häftigare. Arequipa skiljer sig väldigt mycket från dom andra större peruanska ständerna pga av dessa gator.
Här tog vi det mest lugnt, utforska stan en del och så gick på en fotbollsmatch. Det var grym upplevelse att gå på en match sådär och det var bra stämning men ganska kaos att ta sig in på arenan. 
Att gå på en fotbollsmatch är nästan ett måste då man besöker Sydamerika då fotboll är som en religon här.

I went, as usual, the bus down to Peru via Ecuador. Really smooth I must say but there were a few changes with the bus. I stopped even for a few days in Quito, capital of Ecuador. Nice town and much to see but I felt I came from Colombia and it was pretty equal in any way.
I wasn't feeling so good in Quito, where the town is located on over 3000 m altitude and it was easy to get sick because I was not so used.

In Northern Peru I stopped first to a small city, Mancora, located right on the coast. Here there is a large beach and a large sea. Many are here to be able to surf. It is a great party town.
The beach was not the best and it was not so nice in the water as the waves all the time brought the sand which was most annoying yet nice to finish.

I went down with the night bus twenty hours to Peru's capital, Lima. The bus was very comfortable with the chairs that you could fold down so much that it actually could lie down. Since it was served food and cushion plus A blanket. "Exclusive" was the name of the bus. Lima is a very messy and chaotic city. A lot of traffic and no order at all where all honking at each other.
I had not heard so much good things about Lima so my plan was always to leave as soon as possible but I stayed at least one day so I could explore it a bit. On the bus I met together with a Danish guy who lived in Lima since three months back. He offered me to sleep a night in his apartment which was perfect because then I didn't have to pay for a hostel. He showed me around the city for a few hours and we ate "Ceviche", which is The national dish. It consists of raw white fish is marinated in lemon and lime, and then mixes it up with red onions. To this so it is served sweet potato chips and deep fried crunchy seeds.
The day after I had decided to actually take a flight down to the town of Arequipa, then I was so tired on the bus but also very much wanted to meet up with my Albin as I work and hung out with at the factory in Blenheim, NZ.
I went with the "Peruvian Airlines", it cost a little more than a bus ticket, but I managed to find a cheap ticket. To fly in South America is often very expensive.

It was a welcome return between me and Albin. We had decided that we would travel together in Peru and Bolivia, since it also would we do together in just over two months before Albin to continue North and I head South. The first evening together, there was much talk and beer, if what we have had for us after we left each other in NZ.
We are entitled as human beings and have the same type of humor so it will be great to travel with him, plus since I'm right glad that I'm with someone later in Bolivia when it feels that it can happen anything in that country.

So we met up in the city of Arequipa, which is the last major town South of Peru. The town is surrounded by a massive mountain party and a large volcano. This is where you get an idea of how beautiful the mountain range "Andes" is and looks. The central part of the town is very beautiful with very stone streets and a historic style. The main church in the Center and right next to the main square makes it all the more awesome. Arequipa differs very much from the other major Peruvian estates because of these streets.
Here we took the most quiet, explore the town part and so went to a football game. It was cruel experience to go to a game like that and it was great atmosphere but rather chaos to enter the arena.
To go to a football game is almost a must when you visit South America where football is like a religion here.

Churc and christmas tree in Arequipa
Me and Albin on the game
Football Stadium
 

Kommentarer

Postat av: Kattis

Publicerad 2016-12-10 07:53:56

Låter som en riktigt häftig resa du är ute på!☺

Svar: Jo det är underbart
Babybrother

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela