babybrotherinthebigworld.blogg.se

Meaningful values ​​and considerations Texts that become beautiful and emotional. Travel and experiences that are exciting and adventurous. People who mean something and to be loved.

Colombia Part 3

Publicerad 2016-12-07 20:36:50 i Allmänt,

Resan fortsatte så vidare till Medellin från Cartagena med nattbuss 14 timmar. Bussen var väldigt kall (som alltid) så jag sov inte bra och kände mig sjuk. Bussföretaget hette "Brasilia Expresso"
Väl framme i Medellin så började jag med att checka in på mitt hostel "Black Sheep", och sen gav mig ut för att utforska stan. 
I Medellin så är dom väldigt stolta över sin linbana med gondoler där man kan ta sig upp till ett berg och få utsikt över hela stan, så det gjorde ju självklart jag vilket var skoj. Det är en skön storstan med rikitgt grym avslappnad känsla i. Många bra caféer, microbryggerier med god öl och en massa sköna parker där man bara kan hänga. En stor "hipsterkänsla" rör sig i stan.
Medellin var för 30 år sen en av världens farligaste städer pga att kokainbossen, Pablo Escobar, styrde och ställde med sin välorganiserade "Medellin Kartellen". Dom kunde betala vem som helst ofantlig mycket pengar för att låta utföra diverse jobb för dom så dom kunde bestämma mer. T.ex. så betalade han folk för att dom skulle döda poliser.
Man kan göra en guidad tur där man kan få se hur Pablo lyckades kontrollera stan och så får man se vart hans kartell hörde sin affärer m.m
Efter hans död 1993 så började Medellin förändras till en mer säker mark och idag är det en väldigt säker stad med bra tåg- och bussystem där det är smidigt att ta sig överallt. Det är väldigt säkert att gå omkring också.
 

The journey continued, so on to Medellin from Cartagena with night bus 14 hours. The bus was very cold (as always) so I do not sleep well and felt sick. The bus company was called "Brasilia Expresso" once in Medellin so I began to check in at my hostel "Black Sheep", and then handed me off to explore the town.
In Medellin they are very proud of their cable car ride with gondolas that can get up to a mountain and get a view of the whole town, so obviously I did which was fun. It is a beautiful city with a big cruel relaxed feeling in many good cafes, and microbreweries with good beer and a lot of beautiful parks where you can just hang out. A large hipster feeling.
Medellin was for 30 years since one of the world's most dangerous cities because cocaine boss, Pablo Escobar, ruled and stood with their well-organized "Medellin Cartel". They could pay anybody prodigious amount of money to let perform miscellaneous job for them so they could determine more. So he paid people so they would kill cops.
You can do a guided tour where you can see how Pablo managed to control the town and you will see where his cartel heard their shops etc. After his death in 1993, Medellin started to be more secure ground and today it is a very safe town with good train and bus system which is easy to get everywhere. It is very safe to walk around too.

Pablo Escobar tour
Pablo Escobar tour
Me at Pablo's money table
 Last picture of Pablo before he died 1993
 
När man känner sig färdig med storstan Medellin så kan man med en busstur på två timmar ta sig till en liten stad som heter,Guatapé . En mysig liten typisk colombiansk by med små och färgglada gator.
 
When you feel complete with the big city of Medellin you can take a bus tour of two hours and getting to a small town called, Guatape. A cosy small typical Colombian village with small and colorful streets.
Me in the little town Guatapé
 
Efter Medellin så var det så dags att bege sig ner till den berömda kafferegionen i Colombia runt stan, Salento. Salento är en liten stan som man går igenom på runt 2 timmar och har små kvarter och gator med lite butiker här- och där bl.a. kaffebarer med lokal kaffe, det var riktigt gott. Det negativa är det väldigt touristit vilket kan vara lite irriterande om man valt att resa som backpacker här då priserna kan vara lite för höga.
Hur som helst så trivdes jag bra och bodde på en stor gård med utsikt över massa kaffeodlingar, "La Serrana" var namnet på mitt boende.
Härifrån erbjöd dom turer till en närliggande kaffefarm vilket jag såklart gjorde också. Intressant att få ta del av något som jag fullkomligt älskar och som en hel värld är beroende av. På farmen så blev det besök ut bland odlingarna och sen vidare mot när bönorna rostas och sen mals. Doften efter att dom malts var obeskrivlig och jag förstod att kaffe är meningen med livet. Tyvärr så blev provsmakningen en stor besvikelse då grabben som gjorde kaffet åt använde alldeles för mycket vatten.
Det blev tre sköna dar runt Salento.
 
 
After Medellin it was time to go down to the famous coffee region in Colombia around town, Salento. Salento is a small town that you go through in around 2 hours and have small blocks and streets with little shops, coffee bars with local coffee, it was really good. The negative thing is very touristy which can be a little annoying if you have chosen to be backpacker here when prices might be a little too high.
Anyway, I liked it good and lived on a large farm with views over the lot of coffee plantations, "La Serrana" was the name of my property.

From here they offered trips to a nearby coffee farm which I of course did as well. Interesting to be part of something that I absolutely love and that a whole world depend. On the farm so it became visit out among plantations and then on to when the beans are roasted and then ground. The scent after they ground was indescribable and I realized that coffee is the meaning of life. Unfortunately, after I taste the coffee I felt a little bit disappointment when the kid who made the coffee to the used way too much water. That destroyed al the good flavour and taste of the coffee.
There were three beautiful dar around Salento.

Coffee beans
Coffee farms
The Town Salento
 
Det var nu dags att tänka vidare planer då resan i Colombia led mot sitt slut men jag bestämde mig tillslut att göra ett sista stopp innan jag skulle lämna detta fantastiska land. 
Det fick bli två dagar ut till öknen runt stan, Neiva, runt 5 timmar söderut om Bogota.
Det var fruktansvärt varmt och jag ville helst bara vara i skuggan. Men jag tog mig ut på en liten promenad för kunna besåda denna öknen som faktiskt bestod av tre delar kan man säga. En röd, en grön och tillsist en del bestående av sand. Mitt i allt upptäckte jag en stor pool som någon bara hade byggt sådär.
 

It was now time to consider further plans when my travel in Colombia soon was finish but I decided in the end to make a last stop before I would leave this great country.
It sent two days out to the desert around town, Neiva, around 5 hours south of Bogota.
It was terribly hot and I wanted to just be in the shade. But I took me out for a little walk to see this desert that actually consisted of three parts. One red, one green, and finally a section consisting of sand. In the middle of it all, I discovered a large pool that someone had just built like that.

Very hot in desert
Red desert
A pool in the middle of sand desert
 
Colombia var ett fantastikt land men jag tror jag kände att det var känslan och atomsfären som lockade mig mest. Det finns mycket att se och upptäcka men det var alla människor som fick mig att må så bra i detta land. Colombia är ett land jag absolut vill återvända till och kan tänka mig att bo i.
Nu väntar en spännande tur ner mot ett land som varit ett drömresemål för mig, Peru
Det är nummer två på min lista över länder jag måste se innan jag dör.
Färden kommer gå via Ecuador där jag ska kolla in stan, Quito, några dar innan jag med buss tar mig ner mot Peru.
 
Återkommer..
 

Colombia was a fantastic country, but I think I felt it was the feeling and the Atomic realm that attracted me the most. There is much to see and discover, but it was all the people who made me feel so good in this country. Colombia is a country I definitely want to return and can stay in. Now awaits an exciting trip down to acountry that had been a dream destination for me, Peru.
It is number two on my list of countries I must see before I die.
The journey will go through Ecuador where I'm going to check out the town, Quito, a few days before by bus takes me down to Peru.

Return..

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela